3/12/07

Què vol dir ser voluntari o voluntària?


El passat 17 de novembre vam tenir amb nosaltres la Montse del Poblenou, que compta amb un llaaaaaarg recorregut de voluntariat (vint anys!). No ens enganyem, va venir a punxar el personal, a trencar alguns esquemes sobre què significa ser voluntari, a obrir debat i crear un espai de diàleg ben constructiu.

Entre les coses que vam anar dient entre tots, fem un garbuix de destacats:
- Voluntariat és donar sense rebre res a canvi.
- Un voluntari es conforma amb el somriure d'un infant.
- No tenim perquè comprometre'ns a restar més de dos o tres anys a l'esplai.
- Fins el curs vinent no podrem decidir realment què farem en relació al món del voluntariat.
- Hi ha molts centres que no respecten el seu ideari.
- Ser voluntari implica compromís.
- Cal conèixer-se molt bé a un mateix per saber què pot oferir als altres.
- Potser l'esplai no és el lloc adequat on fer de voluntari. Quantes més opcions conegueu, millor podreu fer la vostra tria.
- Al barri hi ha moltes entitats i persones que treballen per a millorar la societat i no necessàriament estan atenent infants.
- Cal prendre la decisió de ser voluntari o no de forma individual i amb maduresa.

Apa! Queda obert el debat!

7 comentaris:

SPU ha dit...

bueno bueno.... voluntariat... el centre de la vida a l'esplai.... la Montse va dir moltes coses i sincerament no m'en recordo de masses però bueno he de dir que no coincidia amb algunes de les seves opinions. Encara tenin en conte la diferencia d'experiencia tampoc crec que jo hagi d'estar equivocat.... De tot el comentari vull destacar que ser voluntari implica decidir lliurement una cosa, aquesta cosa la fas sense cobrar i sobretot la primera decició és la més lliure, les altres tenen el factor compromís que sense cap mena de dupte és un exercici que t'obliga a fer les coses sense queixes i a més fer-les tan bé com puguis. Per a mi això es ficar-se en l'"embrollo" de esser voluntari!!! Quan entres en una entitat de voluntaris ja sigui esplai, IO, creu roja o bombers aquesta posiblement tingui un ideari però segons la meva opinió tu també tens has de tenir un ideari propi i individualitzat(que coincideixi minimament amb el de l'entitat) que et sigui una ajuda i guia.

Laura Lara ha dit...

Hola!
primer de tot demanar disculpes, aquell dissabte vaig arribar una mica alterada, per� em vaig anar relaxant poc a poc. ;)

B� l'esplai podriem dir que engloba un aspecte del voluntariat; dedica una part del seu temps als altres i ho fa com una opci� de servei.

Ja es va dir que el voluntariat mai espera res a canvi, per� no sempre ser� aixi.

�s important, sobretot, en la societat en la que vivim ara en la que domina l�individualisme, la passivitat, el consumisme i un llarg etc�tera que es transmeti el concepte i la importancia del voluntariat en els nostres dies, ja que tots nosaltres volem ser-ho.

Mai sabem les voltes que pot donar el m�n, ni els canvis de direcci� que poden agafar els nostres camins, aixi que mai diguem mai, ja que potser un dia diem si, un altre dia diem no, una altre potser... i no sempre el que succeeix �s el que tenim en ment! avegades les coses no planificades s�n les que surten millor... aixi que, el dia de dm� serem el que realment ens proposem ser! i si ens proposem ser uns grans i bonissims voluntaris... HO SEREM !!

Laura Barroso ha dit...

Ei formació!^^

Voluntariat...he de dir que la xeerada que vam tenir amb la Montse va estar prou bé. Ens va fer entendre moltes coses sobre el tema,potser algunes ja les sabiem,d'altres no; potser estic d'acord amb algunes,però en d'altres no.

Penso que amb aquesta xerrada hem va quedar molt més clar que el voluntariat no és el mateix per una persona que per a una altra, però alhora, té unes bases comuns. El compromís, la llibertat de decidir forma part d'un voluntariat de qualsevol mena, i les ganes de donar de tu tot el que et sigui possible, esperant resposta dels teus gestos, respostes com un somriure (com van dir uns), una millora sanitaria (com seria el cas de molts voluntaris de la creu roja), una millora de serveis ( exeple del voluntariat de bombers), ...


Parlo avui sobretot dels diferents tipus de voluntariat no només per la xerrada a l'esplai, sino també per una xerrada que hem tingut aquest dijous amb l'Abraham, voluntari d'Arrels, que hem va fer recordar encara més el sentit d'ésser voluntari i el veure que en el món en el que vivim està ple d'egoisme. Molts viuen en la indiferència de tot el que els hi és exterior a les seves vides.

Trobo que el voluntariat és una manera d'anar trencant aquest egoisme que ens envolta(individualisme,indiferencia,corrupció,injustícia,avarícia,...). Potser ens pot semblar que fem poca cosa, però realment sí estem fent alguna cosa:
primer, fer millor la vida d'algú altre o millorar qualsevol cosa, amb l'única finalitat de que la millora s'aconsegueixi,sense esperar res material a canvi;
segon, fer fomentar a aquesta societat que abandoni cada cop més l'egoisme i la indiferència que l'envolta.

Pau ha dit...

Hola a tots!

Primer de tot jo també vull demanar disculpes per la meva actitud aquell dissabte, no sé si m'entendreu però vull aclarir que no era una actitud de passivitat sinò de reflexió personal davant el seguit de coses que m'estaven passant.

La Montse va aconseguir el que pretenia: trencar esquemes. Em vaig adonar de la importància realment del voluntariat, i, la veritat, ara he obert el punt de vista a d'altres tipus de voluntariats diferents al de l'esplai.
D'entre totes les coses que van sortir, em quedo amb "cal conèixer-se molt bé a un mateix per saber què pot oferir als altres". Fins ara em deixava portar pel que m'aconsellaven, però ara intento anar fent aquest esforç per trobar el meu lloc.

Endavant, voluntaris/es! ;)

Queralt ha dit...

Bones formació!!

Volia dir, que a mi em va semblar molt bé aquesta xerrada perquè vam pooder veure diferents opinions i punts de vista sobre què significa fer un voluntariat, tant sigui com a monitor o cuidador de nútries. Encara ens queda molt per aprendre, però (parlo per mi) està bé que comencem a tenir opinions individuals sobre el que jo penso, i no com a un col·lectiu, que també està bé per quan t'has d eposar d'acord.
Cal dir que ens van deixar ben clar en què consistia fer un voluntariat, en concret de l'esplai, i quines obligacions portava fer un voluntariat. Tot i que sembli contradictori, quan optem per fer un voluntariat, ja passem a tenir obligacions. Això és el que més se'm va quedar.
Bé, espero que hagueu passat unes bones festes formació!

Anònim ha dit...

va ser una tarda que em va fer replantejar-me si realment vaolia seguir en aquest camí...i mireu...encara hi sóc.

finalment hi va haver un moment que ja voliadesconnectar de la conversa, però al arribar a casa vaig començar a donar-hi voltes...
sense que m'ho imaginés em va perseguir la conversa un temps i jo hi anava pensant...

en el fons em va agradar i bastant!

fins el proper dissabte

petons

Anònim ha dit...

Hola formació!!


Aquest dissabte en especial ens va ensenyar que hi ha moltes maneres de veure el voluntariat des de una postura una mica radical i selectiva com era la de la Montse, com la dels monitors que ho veuen com una oportunitat d’ensenyar-nos com és la vida fora de la nostra bombolleta, com la nostra que encara no la tenim ven bé formada, encara que crec que n’hem per bon camí.

La frase aquesta de no tenim perquè comprometre’ns a restar més de dos o tres anys a l’esplai, és mitj veritat. Perquè és veritat que més o menys s’espera que hi estem aixo uns tres o quatre anys, però clar despres qui sap per on ens portara la vida, per això és important jo penso fer la tecnica de la laura mor, que com va dir ella cada any es plantajava si era l’esplai el que volia i si hi podria complir amb el compromis que comporta l’esplai, perquè jo pesno que no es pot deixar l’esplai a meitat de curs perquè si t’has compromes a estar-hi durant aquell curs d’esplais doncs hi estas hi punt, s’ha de complir la paraula.

Lo que més hem va sorprendre de la xarrada va ser lo de les nutrias, encara que no té res a veure amb el tema que ens venia a parlar, però crec que em va impactar perquè no sabia que puguessin haver voluntariats d’això.


Dewwww i fins dissabte


-/A. ROMEO /-